Yrityksesi podcast on ajatusjohtajuuden työkalu – ja siksi sen on tärkeä kuulostaa persoonalliselta

Podcastit ovat yksi työkalu ajatusjohtajuuden rakentamiseen. Siksi onkin tärkeää, että tuottamasi podcast kuulosta persoonalliselta, juuri teidän yritykseltä. Mutta miten omalta näyttävä ja kuulostava podcast oikein toteutetaan? Kerron muutaman vinkin tuottajan näkökulmasta, joiden avulla pyritään kohti ajatukseltaan kirkasta ja mielenkiintoista podcastsarjaa.

Tutustumalla toisten bisnespodcasteihin löydät oman äänesi

Jos suunnitelmissa on oma podcast, suosittelen ensimmäisenä kuuntelemaan jo olemassa olevia podeja. Tämä selkeyttää ajatusta siitä, miltä oma podcast voisi kuulostaa ja mitä omassa sarjassaan haluaa välttää. Kuunnellessa voi pohtia sitä, kenelle sisältö on suunnattu ja miksi se on kuuntelijoiden mieleen.

Itse kuuntelen ammattitaitoni ylläpitämiseksi podcasteja laidasta laitaan. Kuuntelen henkilöhaastatteluja, rikospodcasteja, ajankohtaisohjelmia ja fiktiivisiä kuunnelmia. Se laajentaa ajatusta siitä, mitä kaikkea äänellä voikaan tehdä, millainen kerronta vie mukanaan ja kuinka eri tavoin haastattelun voikaan tehdä.

Bisnespodcasteja tehdään tänä päivänä yhä enemmän, vaikka varsinaista ruuhkaa niiden osalta kuuntelualustoilla ei vielä olekaan. Kurkkaamalla bisnespodien tarjontaa, saa kiinni siitä, mitä on jo tehty. Lisäksi saa kuvan siitä, miten mielikuvituksellisin tavoin ajatusjohtajuuttaan voi tuoda esiin.

Suosittelen tutustumaan esimerkiksi Bonfire.fi-bisnesmedian Walkcastiin, jossa Harri-Pekka Pietikäinen vie mielenkiintoisia bisnesvaikuttajia kanssaan kävelylle. Tämä toteutus on hyvä esimerkki siitä, miten podcastia ei välttämättä tarvitse tehdä studiossa. Rentoa haastattelua on mukava kuunnella, ja alansa asiantuntijat pääsevät kertomaan näkemyksiään luontevasti ja rauhassa perustellen.

Hostin persoona saa kuulua podcastissa (ja näkyä somessa)

Podcastin yksi merkittävimpiä tekijöitä on se, että sen hostilla on sitä tehdessä hauskaa. Se nimittäin kuuluu! Innostunut host paneutuu tehtäväänsä, on kiinnostunut vieraistaan ja hurmaa näin kuuntelijat. Ja parhaiten tämä onnistuu silloin, kun host saa olla mikin äärellä oma itsensä.

Murteet saa kuulua, nauru ei ole pahasta ja oman mielipiteensä saa sanoa. Nämä ovat kaikki tekijöitä, jotka tekevät bisnespodcastista mielenkiintoisen kuunnella. Motivoitunut host myös jatkaa mielellään podcastin kasvoina myös somessa. Host on osa podcastin markkinointia jakamalla jaksoja seuraajilleen sekä jatkamalla keskustelua podcastien aiheesta somessa.

Se, että host uskaltaa olla oma itsensä myös rec-nappulan painamisen jälkeen, vaatii tehtävään valmistautumista ja tuottajan tukea. Tuottajana tehtäväni on huolehtia siitä, että host voi hoitaa tehtävänsä hyvin. Olen auttamassa eteen tulevien pulmien kanssa, tarjoan näkemystä käsikirjoitukseen ja autan hostia kehittymään tehtävissä läpi koko kauden.

Kun oman idean uskaltaa sanoa ääneen, löytyy keino myös sen toteuttamiseen

Harjaantunut tuotanto, aina vierasvalinnoista editointiin ja podcastin markkinointiin saakka, on helppo väylä päästä toteuttamaan podcast, jonka ajatus on kirkas ja toteutus erottuu edukseen.

Meillä Bonfirella on kokemusta, jonka avulla podcastin käsikirjoitus hiotaan kuntoon ja studiossa äänitetty keskustelu editoidaan jouhevaksi podcastjaksoksi. Siksi toivonkin, että hyvät podcastideat sanottaisiin aina ääneen, vaikka niiden käytännön toteutukseen ei vielä olisikaan ratkaisua. Ammattilaisella on näkemystä ja kokemusta, jonka avulla ideat saatetaan valmiiksi podcastiksi.

Ajatusjohtajuus on halua keskustella, kertoa näkemyksistään ja olla arvojensa mukainen edelläkävijä. On siis tärkeää, että ajatusjohtajuuden työkalu eli podcast, on yrityksen kuuloinen. Persoonallinen podcast erottuu ja pitää tärkeitä keskusteluja yllä.

 

Tässä tuottajan vinkit bisnespodcastin toteutukseen:

🔥 Tutustu jo tehtyihin bisnespodcasteihin ja löydä sitä kautta oma tyylisi

🔥 Panosta hostin valintaan ja huolehdi, että hän saa rauhassa tehdä parhaansa podcastin kasvoina aina käsikirjoituksesta podcastin markkinointiin

🔥 Uskalla rohkeasti ideoita jotakin uutta – ja jätä ideoiden käytännön toteutus ammattilaisten ratkaistavaksi

 

Ilmoittaudu mukaan Podcastit ajatusjohtajuuden rakentamisen keinona -webinaariin!

Podcastit ajatusjohtajuuden rakentamisen keinona -webinaarissa kuullaan oppeja yrityspodcastien hyödyntämisestä, kun Accenturen markkinointi- ja viestintäjohtaja Charlotta Harald sekä Bonfire Agencyn perustajat Laura Pääkkönen ja Maria Sillanpää keskustelevat muun muassa siitä miksi yrityksen kannattaa lähteä tekemään podcastia ja kuinka sillä tavoitetaan kuulijat. Tervetuloa maksuttomaan Bonfire-webinaariin perjantaina 5.11. klo 13-14.

Ilmoittaudu mukaan täällä!

Ota yhteyttä

Meri Parkkinen

Meri Parkkinen

Tuotanto- ja viestintäkoordinaattori | +358 40 571 6587 | meri.parkkinen(at)bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa