Laura Pääkkönen, toimitusjohtaja, Bonfire Agency

Miten luottamus ja parasosiaalinen suhde vaikuttavat ajatusjohtajuuden rakentumiseen?

Luottamus on avain auktoriteetin rakentamiseen ajatusjohtajana. Ilman luottamusta ja vuoropuhelua yleisön kanssa, ajatusjohtajuus jää vain tyhjäksi huuteluksi, joka ei tavoita kohdeyleisöä.

Perinteisesti yritysmaailmassa on luotettu eniten toimitusjohtajiin ja ylimpään johtoon heidän asemaansa liittyvän auktoriteetin ja uskottavuuden vuoksi. Kuitenkin viimeaikaiset tutkimukset, kuten Edelmanin luottamusbarometri, osoittavat, että sosiaalisen median myötä luottamus vertaisiin ja meille samaistuttaviin henkilöihin on kasvanut. Hierarkiaporras menettää merkitystään, ja esimerkiksi yrityksen teknisiin asiantuntijoihin luotetaan tänä päivänä enemmän kuin toimitusjohtajaan.

Tällaisten asiantuntijoiden aktivoiminen keskusteluun olisikin erityisen tärkeää. Teknisen asiantunijan ottaminen myyntikeskusteluun lisää luottamusta asiakkaan suuntaan – vastapuoli ei ehkä ajattele, että asiantuntijaroolissa tullaan vahvalla myyntiagendalla palaveriin.

Ihmisiin luotetaan enemmän kuin yrityksiin

Tärkeää on myös huomioida se, että ihmiset luottavat enemmän toisiin ihmisiin kuin yrityksiin. Henkilökohtainen suhde ja inhimillisyys lisäävät luottamusta, kun taas yritys voi tuntua etäisemmältä. Myös epäily yritysten motiiveista voi nakertaa luottamusta – onko suuryritysten päätavoitteena vain voittojen maksimointi?

Toisaalta yritykset pyrkivät jatkuvasti rakentamaan luottamusta brändinsä kautta ja osoittamaan, että ne ovat luotettavia ja asiakkaidensa arvostamia. Tänä päivänä luottamuksen rakentamiseen tarvitaan entistä enemmän yrityksen työntekijöitä ja asiantuntijoita viestimään omilla kasvoillaan ja näkemyksillään. Edelmanin Trust Barometer -tutkimuksen mukaan vain 8% ihmisistä uskoo, että yrityksen mainoksissa oleva tieto on totta. Koska luottamus ihmisiin on kasvanut, ja yrityksen viesteihin sen sijaan luotetaan aiempaa vähemmän, ovat yritykset joutuneet viime vuosina muuttamaan markkinointistrategioitaan. Avainhenkilöiden kautta tapahtuvaan viestintään on alettu panostamaan aiempaa enemmän. Ajatusjohtajuus mainitaan tänä päivänä yhä useamman yrityksen strategiassa.

Millaisiin ihmisiin luotetaan ammatillisessa kontekstissa?

Luottamuksen rakentumisen kannalta samaistuminen on keskeinen elementti. Ole oma itsesi ja ota osaa keskusteluun kokonaisena ihmisenä, älä vain työroolisi kautta. Inhimillisyys lisää samaistumista ja uskottavuutta. Arkisten kokemusten jakaminen voi tuoda henkilökohtaisuutta keskusteluun.

LinkedIn-postauksissa voi olla järkevää jättää toimintokehotteet sekä liian myynnilliset kommentit pois, ja luottaa siihen, että kohdeyleisö kyllä ottaa sinuun yhteyttä, kun haluaa kuulla ammatillisen näkemyksesi. Aktiivisen postailun lisäksi on tärkeää osallistua keskusteluihin, kuunnella ja olla läsnä. Luottamus syntyy dialogin kautta ja vaatii aikaa. Ilman luottamusta asiantuntijabrändi tai ajatusjohtajuus ei voi kukoistaa.

Asiantuntijabrändin rakentaminen vaatii sekä ammatilliseen kompetenssiin perustuvaa luottamusta että inhimillisyyteen ja haavoittuvuuteen perustuvaa luottamusta. Näiden kahden elementin yhdistäminen luo vahvan pohjan ajatusjohtajuudelle.

Parasosiaalinen suhde osana vaikuttavaa viestintää

1950-luvulla syntyi tällainen käsite kuin parasosiaalisuus, mutta ihan viime vuosina sosiaalisen median vaikuttajien kautta siitä on alettu puhua entistä enemmän. Parasosiaalinen suhde (englanniksi ”parasocial relationship”) kuvaa yksipuolista suhdetta, joka syntyy yksilön ja julkisuuden henkilön välille, kuten suosikkijuontajan, kirjan kirjoittajan, elokuvan hahmon tai sosiaalisen median vaikuttajan. Tämä suhde on yksipuolinen, koska se perustuu siihen, että yksi osapuoli, yleensä faniksi tai seuraajaksi kutsuttu, tuntee vahvaa emotionaalista tai psykologista yhteyttä julkisuuden kohteeseen, vaikka hän ei tunne tätä henkilökohtaisesti. Hyvä esimerkki parasosiaalisesta suhteesta on esimerkiksi se, kun kohtaat tutun näköisen ihmisen kadulla ja lähdet moikkaamaan häntä, kunnes hetken päästä hoksaat, että tuohan olikin uutisankkuri eikä hän tunne minua ollenkaan!

Parasosiaaliset suhteet voivat olla voimakkaita ja tärkeitä ihmisille. Ne voivat syntyä esimerkiksi seuraamalla suosikkivaikuttajan elämää sosiaalisessa mediassa, katselemalla hänen esiintymisiään televisiossa tai lukemalla hänen kirjoittamiaan kirjoja. Tämä ilmiö on yleistä viihteen, urheilun ja julkisuuden maailmoissa, ja se voi tarjota ihmisille tunneyhteyden tai lohdutuksen tunteen. Parasosiaaliset suhteet ovat kiinnostaneet erityisesti mediatutkijoita ja psykologeja, jotka ovat tutkineet, kuinka ja miksi nämä suhteet syntyvät ja miten ne vaikuttavat yksilöiden tunteisiin ja käyttäytymiseen.

Luottamuksen ja parasosiaalisen suhteen rakentuminen on pitkä prosessi, eli viikoissa ei olla valmiita. Toisaalta luottamus on hauras, ja se voi erilaisten kohujen myötä myös murentua nopeasti. Suurelle joukolle negatiivisesti näyttäytyvä tapahtuma voi aiheuttaa pettymyksen tunteita yleisössä, ja tällöin verkosto voi ajatella, että et olekaan sellainen kuin uskoimme sinun olevan. Näistä syistä on vaikuttajana ja ajatusjohtajana hyvä tunnistaa omat arvonsa ja pohtia millaisissa keskusteluissa haluaa olla mukana. Lähteekö mukaan esimerkiksi kaupallisiin yhteistöihin brändien kanssa, joiden arvoja ei voi allekirjoittaa 100%:sti. Kun nämä asiat on pohtinut huolella läpi, on helpompi seistä oman agendansa takana.

Bonfire Thought Leaders on yhteisö ja ajatusjohtajuuden vuoden mittainen valmennusohjelma liike-elämän päättäjille ja ylimmälle johdolle, jotka haluavat olla oman toimialansa suunnannäyttäjiä ja vaikuttavia viestijöitä. Vuosikurssilla 2023 ohjelmassa oli mukana 80 johtajaa ja yrittäjää. Haku helmikuussa käynnistyvään valmennusohjelmaan on nyt avoinna. Mikäli haluat nostaa tasoasi oman toimialasi ajatusjohtajana, liity mukaan oppimaan ja tekemään. Lue lisää ja hae mukaan täällä!

Ota yhteyttä

Laura Pääkkönen

Laura Pääkkönen

+358 45 6681 681 | laura.paakkonen(at)bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa