Podcastit ajatusjohtajuuden rakentamisen keinona

Podcastit ovat tehokas keino ajatusjohtajuuden rakentamiseen, sillä ne ovat ajasta ja paikasta riippumaton sisältöformaatti, jolla päästään aidosti lähelle kuulijaa. Audion avulla omia ajatuksia, ideoita ja näkemyksiä on helppo jakaa suurellekin yleisölle, mutta samalla henkilökohtainen kontakti yksittäiseen kuulijaan säilyy.

Podcast tuo lisäarvoa kuulijalle

Voit vahvistaa ajatusjohtajuuttasi podcastien avulla joko esimerkiksi ryhtymällä itse rohkeasti yrityspodcastin hostiksi tai vaikka vierailemalla muiden podcasteissa! Jos oman podcastin aloittaminen ei siis tässä hetkessä ole vielä ajankohtaista, ilmoittaudu rohkeasti halukkaaksi vieraaksi sinua kiinnostaviin podcasteihin. Kun tulet yleisöllesi tutuksi myös ääniaalloilla, vakiinnutat entisestään asemaasi ajatusjohtajana ja tuot kuulijoille lisäarvoa.

Samalla podcastit mahdollistavat verkostoitumisen ja yhteisön rakentamisen. Kuulijat ottavat todennäköisemmin yhteyttä tutun oloiseen henkilöön ja vastaavasti voit itse podcastin hostina kutsua studioon keskustelukaveriksesi juuri sellaisia ihmisiä, joiden kanssa haluat päästä verkostoitumaan. Podcast on parhaimmillaan aktiivista vuorovaikutusta ja ajatuksia herättävää keskustelua, johon kuulijakin kokee pääsevänsä mukaan. 

Medianäkyvyyttä ja puhujakutsuja

Jos podcastisi nousee huippusuosioon, se todennäköisesti poikii muutakin medianäkyvyyttä ja puhujakutsuja. Esimerkiksi Lähtijät-podcastin hostit Ulla Jones sekä Liisa Holma vierailivat Viiden jälkeen -ohjelmassa ja CGI:n Pilvipodi sekä host Matti Koljonen saivat kiitosta Kauppalehden työelämäpodcasteja käsittelevässä arviossa. Matti sai kutsun niin ikään MTV 3:n haastatteluun. Itselläni on ollut kunnia sekä toimia hostina Bonfiren podcast podcasteista -podcastin toisella tuotantokaudella sekä vierailla kahdessa eri podcastissa. Viimeisin vierailu on viime kuulta, kun vierailin asiantuntijan roolissa pitkäaikaisen asiakkaamme CGI:n Pilvipodissa

Yksi podcastien parhaista piirteistä ajatusjohtajuuden näkökulmasta on se, että se tarjoaa tehokkaan tavan tarttua ajankohtaisiin aiheisiin. Podcastin tekninen tuotanto on kevyempää kuin esimerkiksi raskaan videoprojektin ja kiireisessä arjessa jakson voi äänittää myös etäyhteyksin – jaksoja saa siis ulos ripeälläkin aikataululla! Lisäplussaa podcastit saavat siitä, että ne jäävät elämään ja keräävät pitkää häntää. Kun uusi kuulija löytää podcastin, hän todennäköisesti kuuntelee myös kaikki vanhemmat jaksot. Muista myös itse aktiivisesti nostaa esiin myös vanhoja jaksoja: jos vuosi sitten julkaisemasi podcast-jakso käsittelee aihetta, joka nousee nyt otsikoihin, mainosta jaksoa uudelleen.

Intohimo ja terävä käsikirjoitus luovat onnistuneen podcastin

Mitä sitten tarvitset podcastin aloittamiseen? Tietysti rohkeutta ja halua puhua sinulle tärkeästä teemasta! Hostin intohimo kuuluu lopputuloksesta ja hyvä konseptointi sekä terävä käsikirjoitus kantavat jo pitkälle. Teknisestä näkökulmasta tärkeintä on, että ääni on hyvälaatuista. Paras mahdollinen äänenlaatu syntyy studiossa ammattilaisen nauhoittamana sekä editoimana, mutta myös etäyhteyksin päästään hyväksyttävään lopputulokseen. Muista, että vaikka tärkeintä podcastissa on toimiva ja laadukas sisältö, heikkolaatuinen ääni luo pahimmillaan heikkolaatuisen kuvan myös tehdystä sisällöstä. Panosta siis tarvittaessa ammattilaisen apuun, etenkin kriittisessä konseptointi- ja käsikirjoitusvaiheessa.

Jos haluat kuulla lisää yrityspodcasteista, ota rohkeasti yhteyttä! Voit myös tutustua podcast-projektin eri vaiheisiin ja podcastin tekemiseen lataamalla kattavat podcast-oppaamme.

Ota yhteyttä

Johanna Keppo

Johanna Keppo

Markkinointi- ja asiakkuuspäällikkö | +358 40 489 0070 | johanna.keppo@bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa