Maria Sillanpää, Bonfire Agency

Edelläkävijäyritykset parantavat kilpailukykyään ajatusjohtajuuden keinoin – erinomaisia tuloksia energiasektorilla

Kuvassa ajatusjohtajuustoimisto Bonfire Agencyn toimitusjohtaja Maria Sillanpää. Kuvan otti Jani Utriainen.

Haastava markkinatilanne on ajanut yhä useammat yritykset pohtimaan, kuinka vahvistaa kilpailukykyään ja markkinaosuuttaan vaikeina aikoina. Yksi varteenotettava keino on ajatusjohtajuuden rakentaminen, ja tästä löytyy erinomaisia esimerkkejä muun muassa energia-alalta.

Ajatusjohtajuudella tarkoitetaan suunnannäyttäjän ja edelläkävijän statusta, jonka organisaatio tai henkilö on ansainnut omalla toimialallaan. Ajatusjohtajuuttaan vahvistaneet yritykset ovat nähneet tuloksia muun muassa myynnin kasvussa, asiakasuskollisuudessa sekä vetovoimaisen työnantajabrändin vahvistumisessa. Tyypillisesti ajatusjohtajia ovat sellaiset toimijat, jotka tulevat ensimmäisinä ihmisten mieliin potentiaalista kumppania puntaroidessa.

Toteutimme Bonfire Agencylla analyysin ajatusjohtajuuden tilasta energia-alalla touko-kesäkuussa 2023. Energia-ala on isossa murroksessa ja liikkuu määrätietoisesti kohti hiilineutraalia tulevaisuutta. Ajatusjohtajuus energia-alalla edistää kestäviä energiaratkaisuja ja koko toimialan kehittymistä ilmastoystävällisempään suuntaan. Ajatusjohtajuuden merkitys energia-alalla korostuu, sillä myös yrityspäättäjiltä odotetaan kannanottoja tärkeisiin yhteiskunnalliseen haasteisiin.

Suomen nostaminen puhtaan energian edelläkävijämaaksi on otettu keskeiseksi tavoitteeksi uuteen hallitusohjelmaan. Hiilineutraaliuden ja sittemmin hiilinegatiivisuuden maailmanlaajuinen saavuttaminen vaatii useita teknologisia läpimurtoja ja niiden mahdollistamaa teollista murrosta, missä hallituksen mukaan Suomella on hyvät edellytykset olla edelläkävijä. Hallitus edistää Suomen asemaa edelläkävijänä valmistelemalla hiilinegatiivisuutta tavoittelevan uuden energia- ja ilmastostrategian, jonka keskeisenä osana on teollisuuden puhtaan siirtymän ja investointien edistäminen.

Energiamurros ja kestävät energiaratkaisut luovat lisäksi uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja työpaikkoja. Ajatusjohtajuuden rakentaminen energia-alalla auttaa yrityksiä pysymään kilpailukykyisinä ja hyödyntämään energiamurroksen tarjoamia mahdollisuuksia. Uskon, että voittajia ovat rohkeat edelläkävijäyritykset, jotka tekevät hyvien strategisten päätösten lisäksi kasvollista viestintää sinnikkäästi ja suunnitelmallisesti.

Ajatusjohtajuuden rakentaminen on pitkäjänteistä työtä eikä sitä voida tehdä ainoastaan yrityksen viestintäfunktiosta käsin. Viestinviejiksi tarvitaan sitoutuneita asiantuntijoita omilla kasvoillaan ja rohkeilla näkemyksillään. Sanoisin, että ”helpointa” ajatusjohtajuuden rakentaminen on uudistajille ja markkinahäiriköille eli yrityksille, jotka lähtevät disruptoimaan alansa käytäntöjä. Esimerkiksi työterveysalaa disruptoiva Heltti tarjoaa terveys- ja hyvinvointipalveluita sellaisia organisaatioille, jotka panostavat mieluummin hyvinvointiin kuin hoitavat sairaita. Uudenlaisen palvelukonseptin ympärille on huomattavasti helpompaa rakentaa rohkeaa ja erottuvaa asiantuntijaviestintää, kuin sellaisen palvelutarjooman ympärille, joka on pysynyt muuttumattomana vuosikymmeniä.

Kesällä toteuttamassamme energia-alan ajatusjohtajuusanalyysissä nousivat vahvimpina toimijoina esiin Helen, Fortum ja Väre. Alan ajankohtaisissa keskusteluissa näiden yhtiöiden asiantuntijoiden keskustelunavaukset saivat kilpailijoitaan merkittävästi paremmin näkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Analyysissä tutkittiin muun muassa suomalaisissa energia-alan yhtiöissä työskentelevien henkilöiden sosiaalisen median postauksia ja niiden vaikuttavuutta touko-kesäkuussa 2023.

Olethan yhteydessä, mikäli haluat selvittää oman yrityksenne ajatusjohtajuuden tilaa tai sparrailla vaikuttavan viestinnän keinoja ajatusjohtajuuden rakentamiseksi.

Tai lataa tästä maksuton oppaamme Ajatusjohtajuuden rakentamisen ABC!

 

Ota yhteyttä

Maria Sillanpää

Maria Sillanpää

+358 500 903 298 | maria.sillanpaa(at)bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa