Maria Sillanpää, Bonfire Agency

Mitä ajatusjohtajan on hyvä tietää tulevaisuuden ennakoinnista?

Kirjoittaja Maria Sillanpää on Bonfire Agencyn toimitusjohtaja ja perustajaosakas.

Olisitko tehnyt erilaisia bisnespäätöksiä, jos olisit pystynyt ennustamaan globaalin pandemian tai Venäjän hyökkäyssodan Ukrainaan sekä näiden aiheuttamat talousvaikutukset?

Minä olisin!

On paljon asioita, joita meidän on päättäjinä mahdoton ennustaa. Liiketoimintaan liittyy aina epävarmuutta ja riskinottoa, mutta onneksi erilaisia työkaluja tulevaisuuden ennakointiin löytyy jo paljon, ja parhaimmillaan ne tarjoavat meille mahdollisuuden vaikuttaa positiivisesti yrityksen taloudelliseen tulokseen.

Tulevaisuuden ennakointi on myös oivallinen tapa vahvistaa omaa asemaansa toimialan ajatusjohtajana ja suunnannäyttäjänä. Ajatusjohtaja on henkilö tai yritys, joka kehittää koko toimialaa ajankohtaisilla kannanotoillaan ja visioimalla alan tulevaisuutta. Ajatusjohtajuus rakentuu kasvollisella viestinnällä sekä jakamalla tietoa, näkemyksiä ja ratkaisuja, jotka hyödyttävät muita. Tässä blogikirjoituksessa tarkastellaan tulevaisuuden ennakoinnin mahdollisuuksia ajatusjohtajuuden rakentamisessa.

Miksi ja miten aloittaa tulevaisuuden ennakointi?

Ennakoimalla tulevaisuutta voimme saada etumatkaa kilpailijoihin nähden sekä tarjota arvokasta tietoa ja näkemyksiä asiakkaillemme, yhteistyökumppaneillemme ja seuraajillemme. Tulevaisuuden ennakointi auttaa meitä ymmärtämään, mitkä trendit ja muutokset ovat tulossa, ja valmistautumaan niihin.

Suuresti arvostamani tulevaisuudentutkija Kai Kaasalainen, joka toimii päivätyössään Tamron toimitusjohtajana, piti muutama viikko takaperin erinomaisen puheenvuoron tulevaisuuden ennakoinnista Bonfire Thought Leaders -yhteisölle. Hän nosti esimerkiksi Teslan perustajan Elon Muskin, joka alkoi jo 2000-luvun alussa puhumaan ilmastonmuutoksesta ja rupesi rakentamaan liiketoimintaa ensisijaisesti siihen liittyvän murroksen ympärille. Musk lähti siis jo 20 vuotta sitten ennakoimaan tällaista isoa muutosta, joka ei vielä silloin ollut missään nimessä valtavirtaa eikä saanut palstatilaa uutisvirroissa. Eikä Muskin ennustukset tähän lopu. Hän on esimerkiksi julkaissut tulevaisuuskarttoja, joiden mukaan vuonna 2060 yli miljoona ihmistä elää Marsissa ja vuonna 2037 autoissa ei ole enää ratteja.

Tulevaisuuden ennakointi ei ole silkkaa kristallipallon katselua. Se on systemaattinen prosessi, joka vaatii tarkkaa analyysiä ja tiedonkeruuta. Lähde liikkeelle esimerkiksi seuraavien menetelmien avulla.

1. Datan keruu

Aloita tulevaisuuden ennakointi keräämällä tietoa, tarkastelemalla nykyisiä trendejä ja muutoksia omalla alallasi. Seuraa uutisia ja käytä hakukoneita sekä tekoälyä (ChatGPT), käy keskusteluja asiantuntijoiden kanssa, seuraa alan vaikuttajia somessa, osallistu seminaareihin, lue alan tutkimuksia ja julkaisuja. Tiedonkeruuvaiheeseen sopivat myös seuraavat työkalut: M- Brain, Retriever ja Fibres.

2. Näkemyksen muodostaminen (sensemaking)

Keskustele ja pohdi kollegoiden, asiakkaiden tai muiden asiantuntijoiden kanssa erilaisia tulevaisuuden skenaarioita perustuen kerättyyn tietoon. Mieti, mitkä tekijät voisivat vaikuttaa alaasi ja miten ne voisivat kehittyä eri suuntiin. Erilaiset analyysit auttavat valmistautumaan tulevaisuuden mahdollisuuksiin ja uhkiin. Esimerkiksi Sitran sivuilta löytyy Tulevaisuuden tekijän -työkalupakki, jota voi hyödyntää tulevaisuusnäkemysten muodostamisessa.

3. Tulevaisuustiedon hyödyntäminen

Perustuen skenaarioihin, innovoi ja kehitä uusia ratkaisuja tiimisi kanssa, jotka luovat arvoa asiakkaillesi. Ole valmis sopeutumaan muuttuvaan tilanteeseen ja tarjoamaan palveluita, jotka vastaavat tulevaisuuden tarpeisiin.

Kuinka tulevaisuuden ennakointi tukee ajatusjohtajuutta?

Uskottavuus: Kun pystyt ennakoimaan tulevaisuuden trendejä ja tarjoamaan ratkaisuja niihin, sinusta tulee uskottavampi ja luotettavampi asiantuntija omalla alallasi.

Innovointi: Tulevaisuuden ennakointi kannustaa innovointiin ja uusien ideoiden kehittämiseen. Tämä voi erottaa sinut kilpailijoistasi ja vahvistaa asemaasi ajatusjohtajana.

Asiakaslähtöisyys: Kun pystyt ennakoimaan asiakkaiden tarpeita ja odotuksia, voit tarjota heille osuvampia palveluita ja sitä kautta vahvistaa asiakassuhteita ja kasvattaa myyntiä.

Näen itse tulevaisuuden ennakoinnin tärkeänä osana ajatusjohtajuuden rakentamista. Se auttaa meitä pysymään ajan tasalla oman toimialan kehityksessä, tarjoamaan innovatiivisia ratkaisuja ja erottumaan kilpailijoista. Tämä ei toki ole helppoa. Kai Kaasalainen nosti puheenvuorossaan esiin World Economic Forumin dataa:

“Jopa 75% yritysjohtajista kokee, että heidän edustamansa organisaatio ei ole riittävästi valmistautunut ympäröivään muutokseen ja tulevaisuuteen.”

Haluatko sinä olla mukana tässä porukassa vai et?

Tarjoamme Kai Kaasalaisen (futuristi, väitöskirjatutkija ja Tamron toimitusjohtaja) pitämän valmennuksen tulevaisuuden ennakoinnista osana Bonfire Thought Leaders -valmennusohjelmaa. Tekoälypohjaiset työkalut kehittyvät nyt valtavin harppauksin. Tämä tuo mukanaan voimakkaan kehityksen ja sovellettavuuden myös tulevaisuuden ennakointiin osana ajatusjohtajuustyötä. Lue lisää ja hae mukaan tammikuussa 2024 alkavaan Bonfire Thought Leaders -ohjelmaan!

Ota yhteyttä

Maria Sillanpää

Maria Sillanpää

+358 500 903 298 | maria.sillanpaa(at)bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa