Laura Pääkkönen, Bonfire Agency

”Jos toimitusjohtaja ei halua olla ajatusjohtaja, yrityksessä on väärä toimitusjohtaja”

Mikä merkitys medianäkyvyydellä on tämän päivän ajatusjohtajalle? Entä miten vaikuttavaa medianäkyvyyttä rakennetaan niin yritys- kuin yksilötasolla? Kutsuin Christina Forsgårdin keskustelemaan ajatusjohtajuudesta ja medianäkyvyydestä viime viikkoiseen Bonfire-webinaariin. Tässä tärkeimmät oivallukseni keskustelustamme.

 

Media validoi ajatusjohtajuutta

Ajatusjohtajuuden saavuttaminen vaatii kahta asiaa: ajatuksia sekä kykyä kertoa niistä niin, että ne resonoivat kuulijoiden kanssa. Parhaimmillaan ajatusjohtajat vievät asioita ja ilmiöitä eteenpäin sekä tarjoavat toivoa ja uusia tulevaisuudennäkymiä. Siksi ajatusjohtajan on tärkeää saada viestiään läpi monikanavaisesti – myös mediassa. Medianäkyvyyden avulla omia ajatuksia voi esitellä laajoille yleisöille. Media on jo itsessään arvokas viestinnän väline, koska sillä on suuri vaikutus koko yhteiskuntademokratiaan. Toimittajat seuraavat keskusteluja verkossa ja poimivat sieltä kiinnostavia näkökulmia uutisjuttuihin.

Jos esilläolo sosiaalisessa tai perinteisessä mediassa jännittää, muista, että epäonnistuminen jännittää meitä kaikkia! Lopulta tällainen jännitys on vain hyvästä, sillä se on olennainen osa sitä, että itsestään saa annettua parhaansa esiin. Jos hyvät asiantuntijat jäävät hiljaisiksi, huonoille äänille jää paljon enemmän ilmatilaa. Tämä koskee erityisesti yritysten toimitusjohtajia, joille Forsgårdilla on painava viesti:

”Kyllä toimitusjohtajan tulee olla ajatusjohtaja. Jos toimitusjohtaja ei ole tai ei halua olla ajatusjohtaja, yrityksessä on väärä toimitusjohtaja.”

Yrityksissäkään ajatusjohtajuuden rakentamista ei voi siis langettaa vain viestintätiimin hartioille, vaan johdon on oltava esimerkkinä. Toimitusjohtaja on työnsä puolesta paljon esillä, ja hyvä toimitusjohtaja kokeekin tähän intohimoa ja paloa. Kaikkea ei onneksi toimitusjohtajankaan tarvitse tehdä yksin, vaan yrityksen ajatusjohtajuuden rakentamiseen osallistuu parhaassa tapauksessa koko henkilöstö.

Ajatusjohtaja, näillä vinkeillä pääset alkuun medianäkyvyyden kanssa

1. Muista määrätietoinen työ

Esilläolo on taitolaji ja vaatii määrätietoista työtä. Pohdi esimerkiksi sitä, miten kommunikoit ja olet ihmisille oikeasti läsnä. Moni ajattelee, että postailu someen on helppo homma, mutta taustalle vaaditaan punainen lanka. Kirjoita jäsenneltyjä postauksia niin, että toimittajan on helppo poimia se juttuaiheeksi. Kun teet pitkäjänteistä ja hyvää työtä, sinusta tulee luotettava lähde. Näin mediakin huomaa, että ajatuksesi saavat kannatusta ja kiinnostusta.

2. Älä lannistu

Ahkerasta uurastuksesta huolimatta jokainen postaus ei aina lähde lentoon. Älä anna sen lannistaa, opit kyllä koko ajan paremmaksi! Omien postausten lisäksi pysähdy kuuntelemaan muita. Myös toimittajalle on tärkeä nähdä, että osaat huomioida myös muiden mielipiteitä – ovathan omat ajatuksesi aina kuuntelun ja vuorovaikutuksen lopputulos.

3. Rakenna molemminpuolista kunnioitusta

Jutun läpimeno mediassa ei ole koskaan 100 % varmaa tai luvattua. Voit kuitenkin edesauttaa läpimenoa rakentamalla toimittajien ja toimitusten kanssa molemminpuolista yhteisymmärrystä ja kunnioitusta. Toimittaja palvelee aina yleisöään ja siksi päätösvalta jutun tekemisestä ja julkaisuta jää aina toimitukselle. Siksi ansaittua mediaa kutsutaan nimenomaan ansaituksi.

Jos haluat tutustua ajatusjohtajuuden rakentamisen tarkemmin, lataa tästä maksuton Ajatusjohtajuuden ABC -opas tai laita suoraan viestiä LinkedInissa!

Ota yhteyttä

Laura Pääkkönen

Laura Pääkkönen

+358 45 6681 681 | laura.paakkonen(at)bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa