Maria Sillanpää, Bonfire Agency

Miten hyödyntää ChatGPT:tä asiantuntijaviestinnässä ja ajatusjohtajuuden rakentamisessa?

ChatGPT on puhuttanut viime aikoina alallamme paljon ja tänään kokoonnuimme koko tiimin kanssa pohtimaan, miten voimme hyödyntää tekoälyä sisällöntuotannossa ja ajatusjohtajuuden rakentamisessa sekä asiakasprojekteissamme että sisäisessä tekemisessä. Fasilitaattorina meillä oli tietysti Mr. Tekoäly Antti Merilehto. Tässä blogikirjoituksessa avaan oppeja tämän päiväisestä ChatGPT -sessiostamme sekä omista kokemuksistani ChatGPT:n hyödyntämisessä.

Työpajan aikana meillä oli käytössä Chat GPT:n maksullinen lisenssi, joka sisältää laajemman valikoiman ominaisuuksia ja toimintoja sekä suuremman tietovaraston kuin maksuton versio. Mutta maksuttomallakin versiolla pääsee hyvin alkuun!

ChatGPT:n hyödyntäminen asiantuntijaviestinnässä

Vuoden 2022 marraskuussa julkaistu ChatGPT on OpenAI:n lanseeraama chatbot ja virtuaaliavustaja. Uskon, että vielä tämän vuoden aikana kielimalliin pohjautuva ChatGPT sekä muut tekoälyä hyödyntävät työkalut tulevat merkittävästi muokkaamaan ja sujuvoittamaan työskentelyprosesseja viestintäalalla. Alla muutama esimerkki siitä, miten ChatGPT:tä voi hyödyntää sisällöntuotannossa ja asiantuntijaviestinnässä.

Sisällön ideoiminen

ChatGPT voi auttaa ideoimaan uusia aiheita sisällöllesi. Voit antaa ChatGPT:lle muutaman avainsanan tai lyhyen kuvauksen valitsemastasi aiheesta, ja se voi auttaa sinua keksimään uusia ideoita sisällöntuotantoon. Kirjautumalla sivostolle chat.openai.com voit luoda omat tunnukset maksutta ja lähteä matalalla kynnyksellä testaamaan tekoälyn tarjoamia vastauksia.

ESIMERKKI.

Syötin ChatGPT:lle seuraavan kysymyksen: “Millaisia blogipostauksia kannattaa kirjoittaa ajatusjohtajuudesta? Saisinko muutaman otsikkoehdotuksen ajatusjohtajuuteen liittyviin blogeihin?”

Muutamassa sekunnissa ChatGPT generoi minulle vastauksen:

Tässä muutama ehdotus ajatusjohtajuutta käsitteleviin blogipostauksiin.
”5 askelta ajatusjohtajuuden saavuttamiseksi”
”Miten ajatusjohtajuus voi auttaa uran kehittämisessä”
”Miten rakentaa brändiäsi ajatusjohtajana”
”Miksi ajatusjohtajuus on tärkeää liike-elämässä”
”Miten kasvattaa ajatusjohtajana vaikuttavuutta sosiaalisessa mediassa”
”Miten jakaa tietoa ja osaamista ajatusjohtajana”
”Miten kehittää ajatusjohtajuutta tiimissä”
”Miten käyttää ajatusjohtajuutta ratkaisemaan haasteita työpaikalla”
”Miten ajatusjohtajuus voi auttaa sinua tulemaan paremmaksi johtajaksi”
”Miten ajatusjohtajuus voi auttaa sinua saavuttamaan henkilökohtaisia tavoitteita”.

Sisällön luominen

ChatGPT voi auttaa sinua kirjoittamaan artikkeleita, blogipostauksia ja muita sisältöjä. Esimerkiksi tämä blogiteksti lähti hahmottumaan kirjoittamalla ChatGPT:n hakukenttään sen otsikon “Miten hyödyntää ChatGPT:tä asiantuntijaviestinnässä ja ajatusjohtajuuden rakentamisesssa?”

Syöttämällä ChatGPT:lle enemmän kontekstia ja perempia ohjeita, se tuottaa sinulle laadukkaamman tekstin. Näin ollen päätin kysyä vielä pari tarkentavaa kysymystä tätä blogia varten: “Miten erottautua muista asiantuntijoista, jos kaikilla käytössä tekoälyn myötä sama tieto helposti ja nopeasti. Korostuuko henkilöbrändin rooli? Entä tunteiden herättäminen ja tarinoiden kertominen?”

Sisällöntuotannossa on tärkeää muistaa, että ChatGPT on tekoälypohjainen työkalu, ja sen vastaukset perustuvat sen aiemmin käsittelemään tietoon. Siksi ennen julkaisua onkin suositeltavaa tarkistaa ja varmistaa, että ChatGPT:n vastaukset ovat luotettavia. Muista, että lopullinen vastuu esimerkiksi blogitekstin oikeellisuudesta ja faktoista on kirjoittajalla itsellään.

ChatGPT ja ajatusjohtajuuden rakentaminen

Asiantuntija tai johtaja voi sujuvoittaa omaa työtään hyödyntämällä ChatGPT:tä ajatusjohtajuuden rakentamisessa.Tässä muutama esimerkki:

Bloggaaminen

Voit käyttää ChatGPT:tä apuna kirjoittaessasi blogitekstejä, jotka osoittavat asiantuntijuutesi tietyllä alalla. Voit antaa ChatGPT:lle otsikon, aiheen tai avainsanoja, ja se voi auttaa sinua ideoimaan ja kirjoittamaan sisältöä.

Kannattaa huomioida, että ChatGPT pyrkii tuottamaan aina uuden vastauksen hauille, esimerkiksi blogitekstin otsikolle. Vaikka kysyisitkin siltä saman kysymyksen uudelleen, todennäköisesti ChatGPT tuottaa joka kerta erilaisen vastauksen tai ainakin vastauksen ilmaisutapa voi vaihdella. ChatGPT käyttää suurta tietokantaa ja monimutkaista algoritmia vastauksen tuottamiseen. Se pyrkii ymmärtämään kysymyksesi tarkoituksen ja vastaamaan siihen mahdollisimman hyvin. Samalla se yrittää tuottaa erilaisia vastauksia, jotka voivat olla erilaisia ilmaisutavaltaan, rakenteeltaan tai sisällöltään. Siksi ChatGPT todennäköisesti tuottaa hieman erilaisen blogitekstin rungon sinulle kuin kollegallesi.

Sosiaalinen media

ChatGPT:tä voi käyttää sosiaalisen median postausten tekemiseen syöttämällä sille avainsanoja tai lauseita, ja tämän pohjalta se auttaa sinua kirjoittamaan vaikuttavia ja informatiivisia viestejä.

Millainen LinkedIn-postaus tästä blogista kannattaisi julkaista? Entä millainen olisi lyhyt Twitter-postaus samasta teemasta?

Kysy, niin ChatGPT vastaa!

Haastattelut

ChatGPT:tä voi hyödyntää haastatteluihin valmistautumisessa antamalla sille kysymyksiä, joita odotat sinulta kysyttävän, ja se voi auttaa sinua valmistautumaan ja vastaamaan vakuuttavasti. Vaikka Chat GPT voi auttaa sinua generoimaan ideoita ja vastauksia haastatteluihin, on tärkeää tarkistaa lähteet ja varmistaa faktat oikeellisuus ennen niiden käyttöä.

Paras tapa käyttää Chat GPT:tä haastatteluihin valmistautumisessa, on hyödyntää sitä ideoiden generoimisessa ja vastausten valmistelussa. Tämän jälkeen voit tarkistaa lähteet ja varmistaa faktojen oikeellisuuden muilla keinoilla, esimerkiksi hakukoneiden, asiantuntijalähteiden tai kirjallisuuden avulla.

Miten erottautua muista asiantuntijoista, jos kaikilla on jatkossa helposti saatavilla vastaava tieto ja asiantuntemus?

Vaikka kaikilla oman alasi asiantuntijoilla on jatkossa helposti ja nopeasti saatavilla sama tieto ChatGPT:n avulla, ja esimerkiksi asiantuntijablogit syntyvät silmänräpäyksessä, on silti mahdollista erottautua muista asiantuntijoista omalla brändilläsi ja persoonallisella viestinnällä.

Henkilöbrändin ja tunteiden herättämisen merkitys korostuu ajatusjohtajuuden rakentamisessa, sillä ne auttavat sinua erottumaan massasta ja luomaan suhteen yleisöösi.

Henkilöbrändin rooli tulee korostumaan jatkossa yhä voimakkaammin

Henkilöbrändin avulla voit erottautua muista asiantuntijoista, vaikka kaikilla olisi käytössään sama tieto tekoälyn avulla. Henkilöbrändi kuvastaa omaa persoonallisuuttasi ja osaamistasi, ja sen avulla voit rakentaa luottamusta ja uskottavuutta yleisösi keskuudessa. Tekoäly ei pysty luomaan henkilökohtaista brändiä, joka kuvastaa omaa persoonallisuuttasi ja arvojasi.

Voit käyttää tekoälyä tuottamaan tietoa ja tarinoita, mutta henkilöbrändin rakentamisessa on tärkeää, että otat huomioon oman ainutlaatuisen persoonallisuutesi ja sen, mikä erottaa sinut muista asiantuntijoista. Henkilöbrändin ytimessä ovat myös yksilön arvot, osaaminen ja kokemukset, jotka yhdistyvät yhdeksi tunnistettavaksi kokonaisuudeksi. Voit siis rakentaa henkilöbrändiäsi jakamalla omia näkemyksiäsi, kertomalla tarinoita ja näyttämällä persoonaasi.

Ei ole sattumaa, että postaan itse omaan LinkedIn-feediini eräpirkkohenkisiä kuvia vapaa-ajan puolelta. Vaikka rakkauteni luontoon ei varsinaisesti lisää ammatillista uskottavuuttani, uskon jääväni yleisölleni paremmin mieleen ollessani jakkupukuun pukeutuvan toimarin sijaan se toimari, joka näyttäytyy myös ammatillisissa kanavissa pipo päässä ja rinkka selässä.

Tunteiden herättäminen

Tekoälyllä ei ole tunteita, joten tässä on mahdollisuus erottua muista asiantuntijoista. Voit käyttää tunteita herättäviä sanavalintoja ja kertoa tarinoita, jotka resonoivat yleisöllesi. Tämä auttaa verkostoasi muistamaan sinut ja tuntemaan yhteyttä sinuun.

Voit käyttää tekoälyä tuottamaan tietoa ja ideoita, mutta on tärkeää, että olet läsnä viestinnässäsi ja että olet aidosti kiinnostunut yleisöstäsi. Voit herättää tunteita ja kertoa tarinoita jakamalla omia kokemuksiasi, kertomalla esimerkkejä ja käyttämällä persoonallisia kuvia ja videoita.

Tarinoiden kertominen

Tekoäly ei kykene kertomaan tarinoita ihmisen tavoin ja siksi tarinoiden kertominen on erinomainen tapa erottua muista asiantuntijoista. Tarinoiden avulla voit jakaa tietoa omasta elämästäsi tai työkokemuksistasi, ja antaa yleisölle mahdollisuuden tutustua sinuun henkilönä.

Vaikka tekoäly voi olla merkittävä apu asiantuntijasisällön ja ideoiden tuottamisessa, on ajatusjohtajuuden rakentamisessa tärkeää, että keskityt myös omaan persoonaasi ja vahvuuksiisi, jotta voit erottua muista asiantuntijoista ja luoda merkityksen suhteen yleisösi kanssa. Tässä tekoäly ei pysty kanssasi kilpailemaan ainakaan vielä!

Ps. Tämä blogikirjoitus on noin 70%:sti ChatGPT:n tuottama ja tällä tavoin säästin pari tuntia työaikaa verrattuna aikaisempaan malliin, jossa kirjoitin blogitekstini 100%:sti itse.

HUOM! Pe 5.5. klo 9 järjestämme seuraavan Bonfire-webinaarin, jossa Antti Merilehto ja kollegani Oona Ikonen keskustelevat aiheesta “Mitä ajatusjohtajan tulee ymmärtää tekoälystä?” – ilmoittaudu mukaan täällä!

Ota yhteyttä

Maria Sillanpää

Maria Sillanpää

+358 500 903 298 | maria.sillanpaa(at)bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa